Меню сайту
Категорії розділу
Ефективний педагогічний досвід [4]
Конспекти уроків у початкових класах [8]
Календарне планування [9]
Презентації [11]
Виховна та позакласна робота [4]
Батьківські збори [2]
Он-лайн тестування [4]
За певними посиланнями учні можуть самотійно виконати он-лайн тести
Обдарованість [2]
ДПА [2]
Нормативно-правове забезпечення початкової школи [27]
Тут знаходяться документи МОНУ, Департаменту, КВНЗ "Харківської академії неперервної освіти" тощо
Творча майстерня [3]
Пізнавальні сайти для дітей [18]
Відеофільми, дитячі бібліотеки, цікава інформація тощо
Наше опитування
Оцените мой сайт
Всього відповідей: 43
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Виховна та позакласна робота

Проект "Краса рідної мови"
02.05.2016, 15:53

 

 

Проект 2010 р. «Краса рідної мови»

Керівник проекту: М.І.Паніна, вчитель початкових класів Новоолександрівської ЗОШ  І – ІІІ ст. Великобурлуцького району Харківської області

Форма проведення: Тиждень рідної мови

Проектний девіз: Знання нові здобувай, рідну мову пізнавай!

 

Актуальність проекту

 

 

Мета. Ознайомити учнів із красою та багатством рідної мови, її історичним минулим та духовним надбанням, національною спадщиною; популяризація  витоків усної народної творчості як неоціненних скарбів своїх пращурів, національних та загальнолюдських цінностей; допомогти учням усвідомити силу української мови, її першорядне значення в процесах розбудови національної держави, її вагу в духовному бутті всього українського народу й кожного з – посеред нас зокрема; виховувати бажання берегти рідну мову від кривд і наруги, від забуття й зрадництва, від засмічення й спотворення.

Очікувані результати:

  • розвиток творчих здібностей;
  • набуття навичок дослідників;
  • вироблення вмінь самостійно працювати з додатковою літературою, систематизувати матеріали, робити висновки;
  • удосконалення умінь презентувати результати досліджень;
  • формування активної життєвої позиції.

 

Реалізація проекту

1 день

1.Урочисте відкриття  Тижня рідної мови.

2.Літературні читання на тему «Українські народні казки»:

  • перегляд ілюстрацій до українських народних казок;
  • читання і обговорення казок;
  • прослуховування казок з використанням ТЗН;
  • мікрофон «Моя улюблена казка ....»
  • завдання додому:
    1. намалювати малюнок до прочитаної на літературних читаннях казки;
    2. принести свою   книжку із власної бібліотеки для оформлення  виставки «Моя улюблена книжка»;
    3. добір матеріалу  для створення проекту «Краса рідної мови» ( на четвер)

2 день

1.Екскурсія до шкільної бібліотеки.

  • ознайомлення з виставкою «Література про рідну мову»;
  • розповідь шкільного бібліотекаря на тему «Бібліотека – духовне надбання, неоціненний скарб»;
  • ознайомлення зі стендом «Рідна мова в рідній школі»

2.Огляд дитячої виставки на тему «Моя улюблена книжка»:

  • короткі виступи учнів про зміст своєї власної книжки

3.Виставка малюнків до прочитаних казок на літературних читаннях .

 

3 день

1.Екскурсія до сільської бібліотеки:

  • ознайомлення з виставкою літератури на тему «Ой, яка чудова українська мова!»;
  • виступ бібліотекаря Мельник Н.О. про невичерпне джерело книжки;
  • оформлення читацьких формулярів учням, які не відвідують бібліотеку.

4 день

1.Творча робота над проектом  «Краса рідної мови»:

  • перегляд зібраного учнями матеріалу,  розподіл його на окремі розділи, систематизація та оформлення роботи

5 день

1.Вистава «Яка мова найкраща?»

2.Конкурс віршів на тему «Рідна мово калинова, як прекрасно ти звучиш!»:

  • ознайомлення із членами журі;
  • виступи учнів;
  • оголошення результатів конкурсу журі;
  • нагородження переможців конкурсу.

3.Урочиста підсумкова лінійка. Заключне слово вчителя.

Додаток 1

Вислови видатних особистостей про мову

 

«... мова – то не звук, а думка боготворна.» (Д.Павличко)

 

«Найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування» (Панас Мирний)

 

«Рідна мова – це музика й малювання, це все духовне життя людини. Мова – втілення душі. Чим багатша думка, тим багатша мова. Мова – генетичний код нації, її культури, самобутності. Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того.» (О.Гончар)

 

«Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почуєш!» (Т.Шевченко)

 

«Як парость виноградної лози, плекайте мову!» (М.Рильський)

 

«Слово – зброя. Як усяку зброю, його треба чистити й доглядати» (М.Рильський)

 

«Поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ» (К. Ушинський)

 

«Хто не любить своєї рідної мови, солодких святих звуків свого дитинства, не заслуговує

 не заслуговує на ім’я людини.» (Г.Гердер)

 

«Слово, чому ти не твердая криця,

Що серед бою так ясно іскриться?

Чом ти не гострий безжалісний меч,

Той, що здійма вражі голови з плеч?» (Леся Українка)

 

«В словах ні іржі, ні

олжі не любить мова жива.

Бо мова – це пісня душі,

покладена на слова» ( Д.Білоус)

 

 «Мова – це великий дар природи, розвинутий і вдосконалений за тисячоліття... У кожного народу своя мова. Це великий скарб, який треба шанувати, берегти і розумно збагачувати...»

(К. Крапива)

 

«Мово рідна! Ти нескінченна, могутня, глибока.

У тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть, і зойк матерів у годину лиху...» (С. Плачинда)

                                       

 

Додаток 2

Народні прислівя та приказки про мову

1.Говоріть так, щоб словам було тісно, а думкам просторо.

2.Гостре словечко коле сердечко.

3.Мудрим ніхто не родився, а навчився.

                                                  (Ковалик В.,4 кл.)

4.Азбука – то мудрості наука.

5.Знання робить життя прекрасним.

6.Вчення – світ, а невчення – тьма.

                              (Чугай А., 2 кл.)

7.Пташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням.

                                             ( Бондаренко Д., 2 кл.)

8.Хочеш мову знати – мусиш менше спати.

9.Не кажи - не вмію, а кажи – навчусь.

               (Карлова В., 3 кл.)

10.Більше діла, менше слів.

11.Хто мовчить, той двох навчить.

12.І від солодких слів буває гірко.

13.Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.

              (Шую А., 1кл.)

14.Слово та розум – краса людини.

Додаток 3

Скоромовки

Мишенята йшли хороші

І несли в кишенях гроші,

Тільки двоє мишеняток

Несли в лапах грошенята.

 

Щітка щенятам почистила щоки,

Щітку щенята щипають за боки.

 

Більш не буде битись бик,

Бо болить у нього бік.

 

Потомились ніжки в нашої стоніжки.

 

О.Кононенко

         * * *

Журавель шукає броду.

Жабенятко – скік у воду.

Жук до жаби: «Жу – жу – жу!

Журавлеві розкажу»

                              (Затока Т.,2 кл.)

Т.Лисенко

        * * *

Джміль з бджолою посварився,

Джміль на бджілку розгнівився.

Бджілка із Джмелем не дружить,

На жоржині, бідна, тужить.

                               (Затока Т.,2 кл.)

В.Паронова

     * * *

Дзвоник дзвонить, дзеленчить,

А струмок дзвенить, дзюрчить.

                      (Затока Т.,2 кл.)

Марина варила, а Лариса солила.

                        (Ковалик В., 4 кл.)

Мороз Мороза видив за носа.

                         (Ковалик В., 4 кл.)

Грізно грима грім горою,

Гонить гомін градобою.

Гнеться груш гнучке гілля,

Гонить гуси Гнат: - Гиля!

                        (Ковалик В., 4 кл.)

Пливе у морі пелікан.

Мріє він про океан.

           ( Бондаренко Д., 2 кл.)

     * * *

Брів барсук до брата

братків собі добрати.

            ( Бондаренко Д., 2 кл.)

     * * *

Джу – джу! – дзижчала бджілка.

Дзу – дзу! – дзвеніла пилка.

           ( Бондаренко Д., 2 кл.)

      * * *

Білий сніг

У білий день

Побілив вербовий пень,

Біло берег забілів –

Сніговій спочити сів.

            (Сергєєв В., 1 кл.)

     * * *

        (Ігор Січовик)

Сорока пісеньку скрекоче

І сорочки синочку строче.

А син сидить біля майстрині

І сорочки склада до скрині.

               (Карлова В., 3 кл.)

     * * *

 (Лідія Дяченко)

Що за жук наставив ріжки

І дзижчить до мене з книжки?

То не жук, а буква «Ж»

Кожну книжку стереже!

               (Карлова В., 3 кл.)

    * * *

(Грицько Бойко)

Йти ослиську неблизько,

Підсковзнувся ослисько,

Підсковзнувся ослисько

І голосить: «Ой, слизько!»

               (Шую А., 1 кл.)

Додаток 4

Загадки

Палички і закарлючки

На папері пише ручка.

Щоби правильно писати,

Треба всіх їх пам’ятати,

В алфавіті тридцять три,

Їх зі мною повтори.(Букви)

                      (Затока Т.,2 кл.)

 

Що стоїть посеред землі?

                (Ковалик В., 4 кл.)

 

З однієї ми родини

від Андрія до Ярини.

Як по одному, самі,

ми буваємо німі,

хоч і маєм різні назви

й добре знаєте всіх нас ви.

Певним станемо рядком –

заговоримо ладком.

Ми – писемності основа.

А без нас – ніхто ні слова!

Що це таке?

                (Ковалик В., 4 кл.)

 

Коли хочеш ти читати,

то мене повинен знати,

а коли мене не знаєш,

то нічого не вгадаєш.

               (Карлова В., 3 кл.)

 

Чим починається і закінчується день? (Літерами «д» і «ь»)

Чим закінчується літо і починається осінь? (Буквою «о»)

Яке слово складається з семи однакових літер? (Сім’я)

                                                 (Маренич Е., 2 кл.)

Додаток 5

Ребуси, кросворди

1.Сніжок

Усі бачили, як вітер рвучко підіймає сніг і жене його по заметах. Якими словами можна назвати це явище. Достав приголосні у клітинки   - і прочитаєш.

 

А

 

І

Я

 

І

 

О

 

А

 

А

 

І

 

Ю

 

А

 

Е

 

Е

 

И

 

Я

 

 

І

 

 

 

І

 

 

А

 

Е

 

І

 

 

 

У

 

 

Е

 

И

 

Я

Відповідь(завія, віхола, завірюха, метелиця, сніговій, заметіль, хурделиця)

                                                                   (Ковалик В., 4 кл.)

 2.Знайти слова, які сховалися в словах.

 

   Аптекар, пиріжки, рисеня, росомаха, ровесник, стрибати, гуркіт.

                                                                 (Ковалик В., 1 кл.)

 

 3.Розгадай приховані слова

 

А

 

А

 

А

 

 

 

А

 

А

 

А

 

А

 

А

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

А

 

А

 

А

 

 

 

 

 

А

 

                                 (Бондаренко Д.,2 кл.)

4. Подумай і впиши запропоновані слова

Дерево, яке восени найдовше залишається зеленим, є словом – відгадкою. Встав запропоновані слова в клітинки.

 

1

 

 

В

 

 

 

2

 

 

Е

 

 

 

 

3

 

Р

 

 

 

4

 

Б

 

 

 

5

 

 

А

 

 

Олівець, колесо, морква, риба, цибуля.

                                         (Сергєєв В., 1 кл.)

5.Диво – майстер

(Загадка Наталі Любиченко)

Хто там стукає вгорі

Й щось майструє у дуплі

Без зубила і гвіздка,

Без сокири й молотка?

 

Заповни клітинки кросворда – й одержиш відгадку.

 

 

 

 

 

 

2

Я

 

 

 

 

3

 

 

Т

 

 

 

 

 

4

Е

 

 

 

 

5

 

Л

 

 

 

 

 

(Шматько А., 1 кл.)

 

6.Допиши віршики Ігоря Січовика

 

 

 

 

 

 

Пожовтів і пересох на городі цар - .... 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шафу, двері, чобіток ремонтує ...          

 

 

Має Галя добру звичку

 

 

 

 

 

 

 

Класти книжки на ...                                      

 

 

 

 

 

 

-Обережно будь, Іванку,

Не розбий з варенням  ...                            

             (Ковалик В., 1 кл.)         

  

7.Народні прикмети

 

Якщо ти знаєш ці народні приказки, то легко відгадаєш пропущені в них слова і впишеш їх до клітинок:

 

 

 

 

Не плюй в  колодязь – пригодиться           

напиться.

 

 

 

 

 

Цвітуть наші діти, як пишнії           

 

 

 

 

 

 

 

 

Осінь багата снопами, а зима  

 

 

 

 

 

Хочеш їсти калачі, не сиди на  

      

 

 

 

 

 

 

 

Блисне сонце і в наше             

                                 

                                                  (Карлова В., 3 кл.)

Додаток 6

                                                                                              

Поетична сторінка

Літери

(Л.Голота)

Літера до літери

В’яжуться у слові.

А всього їх тридцять три

В українській мові.

А,Б,В,Г,Ґ,Д,Е –

Ось вже перша сімка є.

Є – не сім, а вісім!

Як луна у лісі.

Сперечались Ж,З,И –

Далі пісеньку вели,

І мирило Ї, а Й

В шапочці прийшло новій.

К,Л,М,Н,О,П,Р

Разом ходять відтепер.

С – свистало, Т – товкалось,

У,Ф,Х,Ц,Ч здавалось:

Ш і Щ в товпі зівак

Загубились «Ь».

Ю і Я не вийшли з гри.

Всі ми тут – нас тридцять три.

                                         (Затока Т.,2 кл.)

* * *

(О.Олесь)

В землі віки лежала мова

І врешті вибилась на світ.

О мово, ночі колискова!

Прийми мій радісний привіт.

Навік пройшла пора безславна...

Цвіти і сяй, моя державна...

                    (Карлова В., 3 кл.)

 

Слово наше рідне

    Акростих

(Дмитро Білоус)

Роде наш красний, роде наш прекрасний,

Іншого в світі не шукаєм ми;

Дух український, вольний, незгасний,

Не подолати силам зла і тьми:

Ери нової вже гримлять громи.

 

Слово погідне, слово наше рідне,

Любим тебе ми, будем вік любить,

Обрій відкрився, всім світам ти видне,

Видне як сонце, як ясна блакить;

О рідне слово, хай тобі щастить!

                                     (Харченко Д., 3 кл.)

 

Мови нема без народу

Як нема без зірок небозводу,

Як блакиті без сонця нема,

Так  і  мови нема без народу,

І народу без мови нема.

Для народу свойого велика,

Кожна з мов, як творіння вінець,

Люд без мови – то глина безлика,

Без’язика отара овець.

Хай не буде братам переводу,

Бо не буде, як жару без дров,

Без братерства і твого народу,

Як і мови не буде без мов.

 

               * * *

(О.Пархоменко)

Мови нашої слова –

наче музика жива,

наче житні зерна чисті

в хлібороба на руці.

               (Харченко Д., 3 кл.)

 

         * * *

         (Дмитро Білоус)

Все важливе в нашій мові.

Ось, приміром, річ така:

«е» чи «и» писати в слові –

 часто сумнів виника:

село чи сило?

Якщо ясно, та не дуже –

щоб уникнуть зайвих мук,

ти під наголос, мій друже,

зразу став сумнівний звук:

село - села.

Звук виразно зазвучить –

 як писать тебе навчить.

Але є слова, що в них

написання голосних

через наголос бува

перевірить неможливо,

а тому такі слова

пам’ятати нам важливо.

Я включаю їх у вірш:

це, наприклад, керувати,

це – легенда і чекати,

 це – левада і леміш.

                    (Пилипчук Р., 3 кл.)

 

Свято рідної мови

      (М.Петренко)

Свято рідної мови –

Не байдужі промови,

Не пусті балачки,

А пісні величаві

Віри, доблесті, слави,

Що плекали віки.

Це надія і ласка,

Це бабусина казка,

Це для хворого лік.

Свято рідної мови –

Це Тарасове слово,

Що не змовкне, повір!

                    (Пилипчук Р., 3 кл.)

 

        (О.Олесь)

Є слова, що білі – білі,

Як конвалії квітки,

Лагідні, як усміх ранку,

Ніжносяйні, як зірки.

Є слова, як жар, пекучі

І отруйні, наче чад...

В чарівне якесь намисто

Ти нанизуєш їх в ряд.

               (Харченко Д., 3 кл.)

 

 

Рідна мова

(Валентина Зорік)

Край, у якому зростає дитина,

Це, любий друже, - твоя Батьківщина,

Мови, якою вона розмовляє,

Мови співучої, нашої мови,

Все в ній багате від слова до слова.

Друже мій любий, коли підростеш,

В ній, чарівній, справжній скарб віднайдеш.

Час промине, і яскраво засяє

Мова, якою народ розмовляє.

Хай же буяє, мов квітка ранкова,

Мовонька чиста, твоя рідна мова!

              (Маренич Е., 2 кл.)

 

Небилиці про букву «л»

(Надія Степула)

Листя липи – ні, не липне,

Ласка ласці – ні, не лестить.

Ласти лосі – ні, не носять.

Лук і лука – ні, не рідні.

Лик і лико – не подібні.

Лев лаванду – ні, не ловить, хоч і ходить він на лови.

Линва з лином – не линяє.

Літо люте не буває.

          (Пилипчук Р., 3 кл. )

 

Рідна мова

         (М.Рильський)

Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих, - рідна мова,

Вишневих ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

 

Мужай, прекрасна наша мово,

Серед прекрасних братніх мов,

Живи, народу вільне слово,

Над прахом царських корогв,

Цвіти над нами веселково,

Як мир, як щастя, як любов!

           ( Бондаренко Д., 2 кл.)

 

Додаток 7

Творча лабораторія дитини

(Дитячі вірші)

Я мову рідную люблю,

Її старанно вже вивчаю

І скрізь, де треба, я стаю

На захист свого ріднокраю.

 

ЇЇ зобидить не дозволю

Нікому в світі , на землі!

Нехай же не відчують болю

Дівчатка й хлопчаки малі!

                     (Карлова В., 3 кл.)

              * * *

Я маленький першокласник

Полюбляю слухать казки.

Буду швидше підростати,

Щоб самому їх складати.

                         (Ковалик В.,1 кл.)

                 * * *

 

             Люблю

Люблю я маму рідную

І тата теж люблю.

А ще люблю я мовоньку

Українську свою.

Той мовний пишний сад

Його як не любить,

Бо з самої колисоньки

Мене усьому вчить.

                        (Ковалик В.,1 кл.)

              * * *

                  Мова

Моя мова калинова

Солов’їна, барвінкова.

І весела , і дзвінка

Українська ось така!

                 (Ковалик В.,1 кл.)

             * * *

Світи, сонце ясне,

І промені розпускай

По всій   Україні,

Нашій Батьківщині.

ЇЇ мова солов’їна,

ЇЇ голос мелодійний,

ЇЇ врода надзвичайна,

І поля безкрайні.

                 (Байбак Б., 4 кл.)

 

 

 

 

Стисла анкета учасника

Автор - Паніна Марія Іванівна

Місце проживання – с. Шевченкове Новоолександрівської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області, індекс - 62653

Місце роботи – Новоолександрівська ЗОШ І – ІІІ ступенів Великобурлуцького району Харківської області

Мобільний телефон – 095 45 80 266; 097 551 28 28

Робочий телефон – 05752 75 2 24

 

 

          

 

 

Категорія: Виховна та позакласна робота | Додав: МаричкаКмить | Теги: українська мова, вірші, Проект
Переглядів: 1241 | Завантажень: 0 | Коментарі: 4 | Рейтинг: 5.0/4
Всього коментарів: 1
1 BrandonPam  
0
dior prescription glasses <a href=""> https://forums.dieviete.lv/profils/127605/forum/ </a> penis remedies

Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Захисти себе
Пошук
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz