Тема досвіду. Вдосконалення навичок техніки читання
Адреса
досвіду. Новоолександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.
Великобурлуцької районної державної адміністрації
Галузь застосування. Початкова школа.
Характер
розв'язуваної проблеми: навчально-виховна.
Актуальність досвіду. На сучасному етапі
розвитку освіти в Україні одним із основних завдань школи є: навчити учнів
самостійно здобувати знання, тобто формувати в учнів навички самоосвіти,
саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації, самовиховання. А це є можливим
тільки тоді, коли учні вмітимуть швидко читати та орієнтуватися в потоці
інформації: відбирати основне, необхідне для себе. Робота над розвитком навичок
техніки читання у відповідності із
загальноосвітніми завданнями, освітніми проблемами, специфікою
навчально-виховного процесу в школі є надто необхідним і потребує постійного
вдосконалення.
Досвід засвідчує велику практичну значущість
для підвищення якості навчально-виховного процесу в школі: допомагає розв'язанню таких завдань, що стоять
перед школою на сучасному етапі, а саме: значно підвищує навички техніки читання
учнів, усвідомлення змісту прочитаного, учні чітко орієнтуються у великому потоці інформації, вміють вибирати
головне, значуще та необхідне. Цей досвід допомагає перебороти такі типові недоліки в педагогічній
діяльності, як скорочення часу на ознайомлення з текстами різних видів, їх
усвідомлення.
В роботі використано
передовий педагогічний досвід педагогів-новаторів І.Т.Федоренка, О.М.Потапової,
Зайцева В., Рябцевої С.Л., вчителя
початкових класів Приколотнянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Миропольської Т.
Під час своєї роботи
використовую такі форми і методи роботи, як
робота зі скоромовками, читання таблиці Шульте, написання зорових
диктантів, п’ятихвилинне читання на кожному уроці, читання в швидкому темпі та інш.
Застосування їх в системі дає високий результат. Основна робота з досвіду
проводилася під час уроків читання. Слід
зазначити, що п’ятихвилинне
читання застосовувалося на початку кожного уроку. Про ефективність навчальної роботи вчителя свідчать позитивні результатами моніторингових досліджень якості
навичок техніки читання. У дітей значно збільшується і розширюється кругозір,
зорові диктанти сприяють глибокому засвоєнню учнями орфографічних
навичок, діти набагато швидше засвоюють навчальний матеріал, досить вправно
орієнтуються в тексті твору. Досвід М.І. Паніної вартий
наслідування, полягає і в знаходженні нових форм, методів, підборі
навчально-виховного матеріалу (фактів, аргументів), дозволяє найбільш переконливо донести до учнів
потрібну ідею, положення. В роботі вчителька застосовує різноманітні форми і методи навчально-виховної роботи, здійснює їх
оптимальний вибір і відповідність поставленим цілям і завданням, технологію їх
застосування, способи діяльності учителів і учнів. Передовий досвід
навчально-виховного процесу являє собою також вдалий вибір відомих форм і
методів, що дозволяє найоптимальнішим
шляхом досягнути мети. Педагогічне кредо вчителя – «Навчити учнів вчитися» і це гасло є основним у
її роботі. Якщо дитина вмітиме швидко читати і розуміти зміст прочитаного, то
вона не засиджуватиметься досить довго за уроками вдома, зможе набагато більше
розв’язати
задач на уроці. А проблема адаптації учнів 5 класу вирішиться власне сама
собою. Адже в учнів з’явиться багато предметів, які
потребують уважного читання, самостійного опрацювання і відтворення.
Виходячи з вище означуваного, слід зазначити, що результати навчально-виховного
процесу в освітньому закладі в прямо
залежать від досвіду, який пропагується.
Вдосконалювати навички
техніки читання учнів можна починати на будь-якому етапі навчально-виховної
діяльності, що сприяє мотивації
діяльності дитини, розвиває в учнів артикуляцію, пам’ять, вдосконалює мовленнєві здібності, швидкість, увагу, зібраність.
Висновок
Таким
чином, головне завдання вчителя з даного ППД полягає в тому, щоб навчити учнів
свідомо, плавно, швидко читати і чітко орієнтуватися в величезному потоці
інформації.
Список рекомендованої літератури з проблеми
1.
Зайцев В. Быстрое
чтение – резервы, возможности, результаты.
2.
Рябцева С.Л.
Диалог за партой: Книга для учителя.
3.
Потапова Е.Н.
Радость познания: Книга для учителя.
4.
Федоренко И.Т.
Пути совершенствования техники чтения школьников